P

torstai 4. huhtikuuta 2013

Kap Verde, Boa Vista

Aiemmin kuvittelin, että lomakohteet kuten Kap Verde ovat niiden muiden; rikkaiden, sinkkujen ja lapsettomien ihmisten lomakohde. Ei sinne mikään lapsiperhe ole tervetullut tai jos onkin, matka maksaa liian paljon. Olinpa minä väärässä.

Mies ihailee Atlanttia hotellin edustalla. Kyllä täällä sielu lepäsi.

Totuuden nimissä täytyy sanoa, että nelihenkisen perheen matkustaminen ei koskaan voi olla yhtä edullista kuin silloin aikoinaan yksin matkustaessa. Vieläkin kaiholla joskus varaan matkan lähes loppuun saakka YHDELLE hengelle, jotta saan edes hetken ihailla matkan loppusummaa :)

Mutkien kautta matkaan

Päätimme jo viime vuonna mieheni kanssa, että nyt keväälle mennään reissuun. Alunperin kohteenamme oli Teneriffa, mutta onneksi Air Finland meni konkkaan, koska en minä tosissani sinne olisi halunnut välttämättä mennä. Se tietysti harmittaa, että varausmaksu meni ja sitä saa sitten odotella aika kauan takaisin.

Edellisen matkan peruuntumisen vuoksi aloimme siis uudelleen etsiä sopivia lomakohteita meidän perheelle ja yllätyksekseni huomasin, että mehän päästään lähes samalla rahalla Kap Verdelle ja vielä All Inclusive! Ei muuta kuin matka varaukseen. Muutaman kuukauden odotuksen jälkeen suuntasimme kohti Kap Verden saaria. Taakse jäi Suomen loskainen huhtikuu.

Matkakohde ja saapuminen

Kap Verden Boa Vistan saari on täydellinen lomakohde niille, jotka haluavat rentoutua lomallaan. Paljon tekemistä tai nähtäviä paikkoja ei ole, sillä saari on lähes autio, mutta rentoutuminen siinä kaikessa mitääntekemättömyydessä on taattua. Ja lasten kanssa aika ei käy koskaan pitkäksi, kuten varmasti tiedätte ;)

Boa Vista on Kap Verden saarista kolmanneksi suurin ja asukasluku saarella on vain reilu 6000. Minusta paikka vaikutti paratiisilta jo ennen kuin menimme sinne ja tunne vain vahvistui paikan päällä. Saari sijaitsee Senegalin korkeudella, noin 1500 kilometriä päiväntasaajan yläpuolella.

Lentomatka Kap Verdelle kesti noin 9 tuntia, mutta matka sujui yllättävän hyvin pienten lasten kanssa. Koko matka ei ollut pelkkää lentoa, sillä kone teki välilaskun Las Palmasissa, jossa se tankattiin ja miehistö vaihdettiin. Kanarialta lento kesti reilun tunnin itse kohteeseen.  Matkan aikana näytettiin elokuvat sekä lapsille, että aikuisille. Koska olimme sesongin viimeinen porukka lapset saivat nukkua menomatkalla puolityhjässä koneessa pötköllään. Suosittelen kuitenkin ottamaan mukaan oman peiton ja tyynyt, sillä niitä ei koneessa riitä kaikille.

Hieman ennen laskua saimme lentoemoilta täytettäväksemme maahantulolaput, johon piti merkitä koko porukan passinumerot, muut tiedot ja matkan tarkoitus, joten hieman askartelua vaati tämä. Saapuminen kentälle sujui hyvin, siinä vaan jonossa passin tarkastukseen ja sisään edessä odottavaan linja-autoon.

Näkymä hotellille lentokentän suunnasta.
Lentokentältä hotellille oli vain 5 minuutin matka, joten se käytännössä taittuisi taksillakin. Itse voi arvioida kannattaako bussikuljetusta tilata matkanjärjestäjältä. Olihan se tietysti ihan kätevää.

Hotellimme Riu Karamboa oli paratiisi keskellä aavikkoa. Ero muuhun ympäristöön oli valtava, oli kuin olisimme saapuneet satumaiseen hiekkalinnaan, vehreälle keitaalle keskelle erämaata!

Hotelli Riu Karamboa, Boa Vista, Kap verde.
Hotelliin päästyämme kirjauduimme sisään ja saimme käteemme rannekkeet, joilla kaikki ruoka ja juoma sekä suurin osa aktiviteeteista hotellin alueella oli ilmaista. Laukut kannettiin suoraan huoneeseen ja siitä se loma sitten lähti!

Vinkkejä: ravintolat

Hotellialueelta löytyy yhteensä neljä erilaista ravintolaa, joista yksi muuttuu päivisin allasravintolaksi. Yleiseen ravintolaan ei tarvitse tehdä varauksia ja ruokaa on joka lähtöön, mutta ainakin meille tuli mitta täyteen parissa päivässä ja halusimme vaihtelua. Se, mitä emme tienneet oli että teemaravintoloihin piti tehdä varaus etukäteen. Kaiken lisäksi varaus meni aina kaksi (vai olikohan 3?) päivää eteenpäin ja viikonloppuisin varauksia ei oteta vastaan.

Kannattaa siis heti tulopäivänä yrittää tehdä varausta ja muutoin olla aina aamusta tekemässä seuraavien päivien varauksia mikäli mielii teemaravintoloihin. Ne ovat seuraavanlaisia:

1. Kapverdeläinen ravintola

Ihana herkkulautanen Kapverdeläisessä ravintolassa.
Aivan ihanaa paikallista ruokaa. Paljon kalaa ja hyvin maustettuja ruokia. Myös lapsille löytyi aina syötävää. Kannattaa kokeilla tonnikalakeittoa. Vieläkin vesi nousee kielelle!

2. Afrikkalainen ravintola (päivisin allasravintola)

Pöydät notkuivat lämpimistä herkuista. Salaatti- ja jälkkäribaari olivat vielä erikseen.
Hotellin paras ravintola! Me ihastuttiin tähän ravintolaan. Ruoka oli ihanaa ja tunnelma vähän fiinimpää kuin muissa paikoissa. Tunnelmaa edesauttoi afrikkalainen livemusiikki.

3. Aasialainen ravintola

Minä tykkäsin tästä, mutta lapset ja mieheni eivät. Mikäli rakastaa sushia, tämä on oikea paikka. Tyypillistä aasialaista ruokaa.

Koska olimme mattimyöhäisiä teemaravintolavarauksien suhteen jouduin käyttämään kaiken viehtäysvoimani, jotta pääsimme ravintoloihin kahden oikean varauksemme lisäksi ilman varausta. Kannattaa siis mennä vain pokkana ravintolan eteen 19 aikaan kun ruokailu alkaa ja kysyä löytyykö vielä tilaa. Pääsimme joka kerta sisään kun vain menimme koiranpentukatseella yrittämään :)

Vinkkejä: Allaskäytännöt

Mikäli haluatte parhaat mahdolliset paikat altailta, kannattaa ne mennä varaamaan heti aamusta ennen aamupalaa. Kello 10 -11 jälkeen peli on jo menetetty ja joudutte jonnekin takariviin, mistä ei varmasti pysty seuraamaan lapsia altailla.

Hotellin uima-allasalue oli iso. Tarjoilu pelasi ja aktiviteettejä riitti.
Respasta saa pyyhelipukkeita heti sisäänkirjauksen yhteydessä, joita näyttämällä altailla sijaitsevasta kopista voi hakea pyyhkeet ja josta ne voi myös käydä vaihtamassa kuiviin koko päivän ajan (olikohan 9 - 17 välisenä aikana). Pyyhkeet kannattaa siis hakea allaskopilta jo tulopäivänä ennen kopin sulkeutumista ja sitten seuraavana aamuna varata paikat pyyhkeiden avulla haluamaltaan paikalta.

Aurinkotuolit kannattaa varata pyyhkein heti aamusta.
Pieni varoituksen sana; alueella voi olla pyyhevarkaita. Minulta ja muutamalta muulta hävisi pyyhe yhtenä lomapäivänä mikä oli ikävää, mutta sain kuitenkin uuden lipukkeen kun kävin heti respassa selittämässä tilanteen. Koko matkan pyyhetilanne on siis näiden lipukkeiden varassa. Huomiona vielä, että jos koko matkan ikävin tilanne oli pyyhkeen häviäminen, niin aika pienistä asioista puhutaan :)

Vinkkejä: Aktiviteetit ja iltaelämä

Kohteessa oli paljon aktiviteetteja päivisin; vesijumppaa, aerobicia, ammuntaa aikuisille ja nuorille, pingistä ja vaikka mitä. Oma mies meni ammunnasta ihan sekaisin ja sinne piti päästä joka päivä räiskimään, koska hän välttämättä halusi päästä lavalle pokkaamaan diplomin. Iltaisin nimittäin jaettiin diplomeita päälavalla ennen varsinaista iltaohjelmaa. Ennen palkintojen jakoa oli myös lapsille kivaa ohjelmaa: pellejä, bamsehahmoja, discoilua ja letkajunaa.

Varsinainen iltaohjelma oli tosi hyvää niinä iltoina kun animaattorit vetivät shown. Kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan! Ne nuoret rakastivat esiintymistä ja se myös näkyi. Todella viihdyttäviä esityksiä!

Hotellin animaattorit nauttivat työstään ja olivat todella lahjakkaita vaikka playbackina esiintyivätkin :)
Ulkomaiset bändit olivat omasta mielestäni aika pliisuja. Niinä iltoina ei jaksanut koko iltaa seurata. Yleisesti ottaen oltiin kyllä jo 23 aikaan ihan väsyneitä koko päivän repatuksen jälkeen, että unta ei tarvinnut houkutella. Vaikka kaikki alkoholi oli hotellilla ilmaista ja juomat tujuja, örveltäjiä ei täällä näkynyt.  Oli siellä tietysti aina yksi suomalainen, joka innostui ilmaisesta baarista :) Kaiken kaikkiaan kuitenkin siistiä ja fiksua porukkaa.

Alueella oli myös karaoke-baari, joka tuntui olevan brittien mieleen. Käytiin siellä vain yhtenä iltana kääntymässä.

Vinkkejä: Bamsekerho

No niin, tässä sitten tulee ensimmäinen lapsiperhedilemma joillekin. Eli, meidän pojat olivat matkan aikana 3- ja 6-vuotiaita. Bamsekerhon ikäraja oli ainakin meidän reissun aikana 5-vuotta, joten isompi piti ilmoittaa Superkids -kerhoon. Ei siinä mitään, mutta kun saavuimme paikalle ja saimme kerhoesitteet huomasimme, että kerhot ovat eri aikaan? Olikohan se niin, että pienemmälle kello 10-12 ja isommalle 13 -15.

Käytännössä meidän päivä olisi siis koostunut poikien kuskaamisesta kerhoon ja pois, eeeiiiiii. Me vanhemmat kun olimme vähän toivoneet, että voimme sen pari tuntia päivässä tehdä jotain ihan kahdestaan, mikä oli vähän sen kerhonhomman tarkoituskin. Meitä oli sitten useampi suomalaisperhe siellä vaihtamassa isompia lapsia pienten kerhoon :) Onneksi se onnistui pienen keskustelun jälkeen. Mutta, tämä kannattaa huomioida kun varaatte kerhoja. Jos siis haluatte sen pari tuntia omaa aikaa, yrittäkää saada lapset samaan kerhoon.

Vinkkejä: retket

Kävimme matkan aikana kahdella retkellä; puolen päivän katamaraaniretkellä sekä Santa Monican ranta- retkellä.

Animaattorit tanssivat paikallista tanssia hymyssä suin.
Ihania molemmat, joskin katamaraaniretki meni lapsilta osittain ohi kovan merenkäynnin aiheuttaman huonovointisuuden vuoksi. Jos siis tulette helposti merisairaiksi en suosittele.
Katamaraani pysähtyi matkan aikana noin tunniksi ja sieltä pääsi sukeltamaan jos halusi. Yksi perhe kävi snorklaamassa, mutta ilma tuntui aika viileältä tuulen kanssa (+24), joten itse en uimaan kyllä mennyt. Katamaraanilla oli mukana merirosvokapteeni ja merirosvoiksi pukeutunutta henkilökuntaa, joten se oli lapsille ihan kiva juttu. Itse olisin halunnut nähdä delfiinejä tai valaita, joita näkyy tyypillisesti keväisin alueella, mutta emme olleet niin onnekkaita.

Jaoimme jeepin kahden ystävällisen ruotsalaisnaisen kanssa. Kuski oli hullu, mutta selvisimme hengissä.
Santa Monican jeeppi-retki oli mahtava! Painelimme omilla jeepeillä ja kuskeilla ensin lähikylään tutustumaan paikalliseen keramiikkapajaan. Ostin muistoksi keraamisen, Boavista-kartan muotoisen magneetin jääkaappiin ja otimme muutamia kuvia. Sitten matka jatkui hurjaa kyytiä aavikolle, jossa pysähdyimme hyppimmään dyyneiltä alas.

Lapset nauttivat aavikolla hyppelystä täysin siemauksin.
Paikalla oli myös kaupustelijita, jotka yritivät myydä erilaisia käsitöitä ja tauluja. Jos siis mielit ostaa jotain, ota jonkin verran rahaa mukaan. Itse ostin muistaakseni 20 eurolla kaksi afrikkalaista naamiotaulua.

Matka jatkui seuraavaan pikkukylään juomatauolle. Täällä oli myös kaupustelijoita jonkin verran sekä pieniä puoteja, joihin he kovasti yrittivät turisteja houkutella.

Santa Monican suojeltu ranta. Vaaleaa hiekkaa silmän kantamattomiin.
Noin puolen tunnin pysähdyksen jälkeen matka päättyi Santa Monican valkoisille hiekkarannoille, jollaista en ole koskaan eläessäni ennen nähnyt. Valkoista hiekkaa silmän kantamattomiin ja Atlantin aaltojen pärskintää. Monet menivät uimaan ja meilläkin lapset kiljuen kahlasivat ja pomppivat vedessä. Ihana paikka! Tavaroita tosin ei kannata jättää vartioimatta, sillä rannalla oli pienen koiran kokoisia lintuja, jotka yrittivät varastaa repuista ja laukuista tavaraa. Hätyyttämällä ne kyllä kaikkosivat. Kaiken kaikkiaan hyvä reissu, suosittelen. Aurinkorasvaa ja vettä vain paljon mukaan!

Vinkkejä: muuta

1. Ostakaa jo koneesta aurinkorasvaa reilusti mukaan matkalle tai ottakaa mukaan Suomesta. Hotellin kaupat ovat järkyttävän hintaisia (pieni aurinkorasva muistaakseni 23 euroa)! Myös tuliaisten ostaminen näistä kaupoista käy kukkarolle.

2. Hotellin valokuvaputiikista saa koodin, jolla ainakin Finnmatkoilta matkansa varanneet saavat oikeuden käyttää alueen wlania. Toimi kyllä melko vaihtelevalla menestyksellä.

3. Alueella on paljon kulkukissoja ja koiria, jotka olivat kyllä todella kilttejä. Meidän poikien piti päästä silittämään melkein kaikkia, joten käsidesi tulee tarpeeseen.

4. Kap Verdellä tuulee paljon, joten auringon polttavuutta ei tunne herkästi. Koska aurinko tulee suoraan yläpuolelta kannattaa varautua aurinkohatulla ja suurilla kertoimilla. Itse ostin lapsille UV-asut (hattu, pitkähihainen paita ja polvimittaiset housut) jo Suomesta, jotka tuli todella tarpeeseen. Ei tarvinnut rasvailla koko ajan ja materiaali kuivui nopeasti auringossa.

5. Jos haluatte maistella viiniä tai keskijuomia hotellihuoneessa iltaisin, kannattaa ne ostaa mukaan koneesta.

6. Ottakaa lapsille mukaan leijat. Kävimme parina iltana lennättämässä niitä rannalla. Missään ei leijat lennä yhtä hyvin kuin Kap Verdellä :)

Hiekkaleikit rannalla ovat varmasti kaikkien lasten mieleen. Pojat kaivavat jokea mereen.
7. Ottakaa hiekkalelut mukaan kotoa, jos vain matkalaukkuun mahtuu. Yksi pieni lapio maksoi hotellin kaupassa 5 euroa ja ämpäri 10 euron luokkaa. Naurettavaa.

8. Matkalle ei tarvitse vaihtaa paikallista rahaa, sillä eurot käyvät pääsääntöisesti joka paikassa. Toisaalta ei siellä paljon ostettavaakaan ole, joten rahat pysyy tallessa :)

9. Pakettimatkoja Kap Verdelle tekee ainakin Finnmatkat.

Matkakuvia

Tässä vielä satunnaisia matkakuvia lomaltamme!

Pojat temmeltää rannalla hotellin edustalla.

Allasalueen keskellä sijaitsi baari, josta sai virvokkeita tai drinkkejä vaikkapa suoraan altaaseen.

Näkymää hotellin aamupalaravintolasta. Varasimme aina aamuisin paikan ulkoa, jotta saimme ihailla tätä.
Saaren pääkaupunki Sal Reissa lapset lainelautailivat omatekoisilla laudoilla.
Paikallinen pikkupoika koiranpennun kanssa.
Paikalliset lapset leikkivät ja kalastivat laiturilla Sal Reissa.
Teinipoika rentoutuu verkkojen päällä.
Paikallisia kalastajia, Sal Rei,
Kalastusveneitä Sal Reissa.

Suosittelen Kap Verdeä ja Boa Vistaa lämpimästi kaikille, jotka haluavat lomaltaan rentoutumista ja oleskelua kauniissa maisemissa. Saaren slogan ei turhaan ole "No stress"! Lapset haikailevat tänne vieläkin ja olisivat matkan päätteeksi olleet valmiita muuttamaan Kap Verdelle. Eli kivaa oli!

Päivitän tänne lisää vinkkejä kun tulee mieleen. Ja mielelläni vastaan kysymyksiin jos niitä tulee! Tässä siis teille matkakertomus Kap Verdeltä!

Artikkeleita Kap Verdestä:

1. Rauhallisten rantojen Kap Verde – joko tunnet Boa Vistan?

1. Hei! Tosi tärkeä kyssäri... oliko kellään omaa termaria mukana jonka täytti juomilla? Luin jostain et kannattaa sellainen ottaa, et säästyis heitin muovimukit...

2. Hei! Et tarvitse termaria mukaan. Altailla on muovimukit, mutta ne eivät ole kertakäyttöisiä vaan ne kerätään ja pestään uutta käyttöä varten :)

3. Minkälainen hintataso muuten on Kap Verdellä? Eli jos ei ottaisikaan All Inclusivea, niin onko ravintolat minkätasoisia?

4. Suosittelen ottamaan All Inclusiven sillä ainakaan tämän hotellialueen ulkopuolella ei ole ravintoloita lähellä. Lähimpään kaupunkiin oli useampi kilometri, enkä tiedä yhtään minkälaisia ruokapaikkoja siellä on. Salissa kaupunki on lähempänä, mutta hinta- tai muusta tasosta en osaa sanoa. Luulisin kuitenkin, että edullisempaa kuin meillä Suomessa.

5. Oliko vesi altaissa lämmintä? Oliko lastenallas vain ihan pienille lapsille?

6. Hei! Lapsille ole vähän kauempana isoista altaista oma leikkipaikka, jossa oli ihan pienille tarkoitettu lastenallas katoksineen. Samassa paikassa oli myös Bamse-klubi. Me uimme lasten kanssa ainoastaan isossa altaassa, jossa jalat kyllä ylttivät pohjaan altaan alkumatkan, joten kelpasi hyvin myös lapsille. Pidimme lapsilla vielä tuohon aikaan kellukkeita, niin ei tarvinnut niin pelätä syvyyttä. Allas oli lämmitetty, mutta olisi voinut olla vähän lämpimämpikin. Kyllä siellä hyvin pystyi uimaan, kun alkushokista selvisi. Oli se varmaan jotain 23-25 asteista, mutta kun vertaa Ras Al Khaimahin superlämpimään altaaseen oli Riu Karamboan allas selvästi viileämpi.

7. Vain kusipäinen ihminen varailee hotellien aurinkotuoleja etukäteen.

8. Joo, olihan se itsellekin aika ärsyttävä kokemus, mutta jos kaikki muutkin tekevät niin ei jää paljon vaihtoehtoja itsellekään. Siksi vinkkasin tästä :)

9. Olimme samassa kohteessa ja voin suositella syömistä myös hotellin ulkopuolella. Hotellin ja Sal Rein välillä on ihania rantabaareja, joista saa hyvää ruokaa (niihin voi kävellä rantaa pitkin tai mennä taksilla) niin päivällä kuin illalla, samoin keskustassa oli muutama kiva ravintola. (Huom, kaikkialla voi maksaa euroilla).

Rantatuolit varasimme vasta mennessämme altaalle (anakin osa meistä), tosin menimme pian ysin jälkeen. Ja oli todella ärsyttävää, kun määrätyt samat perheet olivat jo ennen sitä varanneet ne parhaat paikat joka ikinen aamu! Hotellin sääntöjenkin mukaan varauksen sai tehdä vasta 9:ltä! Mutta toisaalta taaemmissa riveissä on rauhallisempaa ja tuulisuojaisempaa, lapsen kanssa voi sitten mennä itsekin altaaseen tai ainakin käppäillä siihen viereen katsomaan niiden eturivin perheiden rauhaa häiritsemään ;)

10. Vinkkeihin muutama lisäys:
    - Kiitos leijavinkistä
    - Hotellihuoneeseen haimme juomat ravintoloista kuten moni muukin ;)
    - Nykyään (joulukuu 2014) koodin wlaniin sai sisäänkirjautumisen yhteydessä, toimii vain aulassa, mutta siellä meillä ainakin toimi ne muutamat kerrat, kun kokeiltiin, hyvin.
    - suosittelen rantakävelyitä lastenkin kanssa, vaikka lyhyemmässä mittakaavassa! Vettä vaan mukaan paljon!
    - tällä kaudella Bamse-kerho ja isompien lasten Fun Break olivat samaan aikaan (10-12)

11. Kiitokset kivasta blogista...ollaan lähdössä joulukuussa ja tuosta sinun jutusta sai paljon vinkkejä :)

12. Mukavaa, että blogistani on ollut hyötyä. Ihanaa lomaa teille sinne lämpimään!

13. Kiitos vinkeistä! Samaan paikkaan/hotelliin menossa tästä n. 3vkon päästä. Onko hotellilla tarjota snorklausvälineitä vai pitääkö ottaa omat mukaan? Entä minkä lämpöistä merivesi?

14. Pyyhevarkaita ;)...Paikkoja ei saanut varata pyyhkeillä...henkilökunta keräsi pyyhkeet pois ,jos et ollut itse paikalla...näin ainakin toimittiin vuonna 2010 ,kun vietimme siellä ihanat 2 viikkoa :)